e-Mole č. 10
Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.
OBSAH
- Úvodník
- Po delší odmlce…
- Z pohledu didaktika
- Jak se české a slovenské učitelky vyučily astronautkami?
Zpráva o „Vesmírné akademii“
- Jak se české a slovenské učitelky vyučily astronautkami?
- Ze světa GIS
- Historická prostorová a statistická data v prostředí GIS
- e-Mole představuje HW/SW
- Build Your Own Earth
Webový nástroj ke studování zjednodušených klimatických modelů - Algodoo – osahejte si fyziku
- Build Your Own Earth
- Rozhovor
- Důležitá je odolnost proti neúspěchu!
Rozhovor s prof. RNDr. Evou Zažímalovou, CSc., předsedkyní Akademie věd ČR
- Důležitá je odolnost proti neúspěchu!
- Včera a dnes
- Historie ohněstrůjství aneb Základy pyrotechniky (I.)
- Návody a materiály
- První „střelný prach“
- Představujeme projekty
- Mikrosvět v tabletu
- Co v učebnicích nenajdete
- Fotochemický modrotisk – kyanotypie
- Nanotechnologie – díl IV.
NANOMATERIÁLY – Podivuhodný uhlík
- Tipy a triky
- Názorné modely uhlíkových nanostruktur
- Infografika ve výuce
- Kde najít animace využitelné nejen při výuce biologie?
- Dřevo názorně
- Pevnost poznání
- 3D modely chemických sloučenin VII)
Modely makromolekul a jejich komplexy
- 3D tisk na škole
- Pár pokusů s káčou
aneb Kdo si hraje, pochopí… - Co je to MoleBox?
- Několik 3D tištěných pomůcek, které musíte mít…
- Pár pokusů s káčou
- Kalendárium −> Ohlédnutí za akcemi
- 3. ročník Veletrhu vědy
- Počítač ve škole 2017
- Několik slov závěrem
- Odpovědi na vaše dotazy • Inzerce
- Nabídka a poptávka • Kalendárium
Po delší odmlce…
Příprava desátého čísla, které nyní držíte v ruce, se nám poněkud protáhla. Pomalu, ale jistě nám totiž odeznívá původní dobrovolnické nadšení, a sestavení časopisu nám tím pádem zabírá stále více času. A ono se není čemu divit. S vydáváním e-Molu jsme začali v roce 2014 a od začátku jsme měli vizi, že po roce získáme na naši práci kolem e-Molu finance alespoň v takové výši, abychom byli schopni odpovídajícím způsobem zaplatit kvalitní přispěvatele. Jakmile bylo pár čísel hotových, začali jsme oslovovat firmy s žádostí o finanční podporu. Bohužel, až do této chvíle nás nikdo z firemní sféry finančně nepodpořil. Reakce řady firem, které působí na poli vzdělávání, by se dala shrnout asi takto: „To je hezké, že to všechno děláte zadarmo – tak to tak můžete dělat dál, ne?“ Následovalo tedy vystřízlivění z naší naivity, že některá z velkých firem či nadací nezištně podpoří náš projekt jen proto, že je to užitečná a dobrá věc, která tu dosud chyběla. Jedinou výjimkou je firma Plasty Mladeč, která nás podporuje materiálně formou 3D tiskových strun, za což velmi děkujeme. Další potenciální cesta k autorským honorářům pro naše přispěvatele vedla přes nějaký ten „projekt“. Bohužel se ukázalo, že podpora časopisu je tak trochu oříšek, protože je to prý hodně specifická věc. Holt to jsou ty „škatulky“… Nyní jsme dospěli do situace, kdy se s žádostí o pomoc obracíme na vás, čtenáře. Podle vašich pozitivních ohlasů usuzujeme, že je pro vás e-Mole cenným zdrojem užitečných informací, nápadů a rad, a jeho další osud vám není lhostejný. Nechceme po vás jednotlivé finanční příspěvky, ale nápad či radu. Pokud někdo z vás ví o způsobu, jak by bylo možné získat finanční prostředky k podpoře vydávání e-Molu, prosím, ozvěte se nám.
Teď se ale už pojďme přesunout k obsahu tohoto čísla. Ten je opět poměrně bohatý, a tak zde zmíním jen pár vybraných tipů. Na začátku narazíte na reportáž jako z pohádky. Představte si, že se přihlásíte do projektu, ve kterém se máte zúčastnit „vesmírné akademie“ v USA, a ono to vyjde… Celý příběh najdete pod názvem Jak se české a slovenské učitelky vyučily astronautkami?
Jak se díváte na vědu a vědecké bádání? Víte, co je to Akademie věd ČR a jak souvisí s vědeckým výzkumem v naší republice? Co vlastně dělají vědci a jak jsou hodnoceni? Toto i mnohé další objasní rozhovor s předsedkyní Akademie věd ČR, profesorkou Evou Zažímalovou.
Dřevo máme téměř všude kolem sebe. Víme ale, jaká je jeho stavba a jak ji přiblížit žákům? Poznají žáci podle dřeva dřevinu, ze které pochází? Rozliší v mikroskopu dřevo jehličnanu od listnáče? Vědí, proč mají stromy letokruhy? Pár tipů, jak a kde se se dřevem blíže seznámit, naleznete v článku Dřevo názorně.
Téma GIS je zastoupeno zajímavým tipem na využití volně dostupných historických a statistických dat. Pokud vás zaujme, můžete si stáhnout pracovní list a hned se svými žáky vyzkoušet několik úkolů. Další „zeměpisné zastavení“ je s nástrojem pro vytváření klimatických modelů. Zkuste si „postavit“ vlastní planetu a sledujte, co se bude dít.
Přemýšleli jste někdy, jak by bylo pěkné mít počítačový simulátor reálného světa k různým experimentům? Sledovat pohyb válce po nakloněné rovině a nechat si zobrazovat rychlost, zrychlení, působící síly, změny energie, … to by byla hezká příprava na skutečný experiment, ne? A právě takové a mnohé další možnosti přináší aplikace Algodoo, o které je zde také řeč. A pokud preferujete před simulacemi vlastní provedení pokusů, třeba vás zaujmou hrátky s 3D tištěnou káčou.
Ještě nesmím zapomenout na pokračování seriálu o nanotechnologiích. Tentokrát se podíváme na to, jak vypadá struktura některých nanomateriálů na bázi uhlíku. Pokud vás uhlíkové nanomateriály zaujmou, můžete si s námi vyrobit i jejich modely. Laboratorně zaměření čtenáři se mohou vrhnout na modrotisk, jehož princip i historie je shrnut v příspěvku Fotochemický modrotisk. A aby toho nebylo málo, je tu i něco o „ohněstrůjství“ a střelném prachu.
Po delší době jsme zařadili opět více tipů na různé 3D tištěné pomůcky. Pakliže jste náruživí 3D tiskaři, jistě si nalistujte Několik 3D tištěných pomůcek, které musíte mít…
Doufám, že nám zachováte svoji přízeň, i když jste tentokrát museli na nové číslo déle čekat.
Tomáš Feltl