e-Mole č. 5
Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.
OBSAH
- Úvodník
- Jarní e-Mole je tu
- e-Mole představuje HW/SW
- Arduino ve školní praxi
- 3D tisk ve škole?
- m-BITBEAM se představuje
- Mechanické vlastnosti 3D výtisků
- Co může přinést 3D tištěná periodická tabulka prvků?
- Jak to dělám já
- 3D tisk na GJK
- LEGO Mindstorms – jinak!
- Experimentování z pohledu didaktika
- Rozvíjení dovedností v zeměpisu
Rozhovor s doc. RNDr. Miroslavem Maradou, Ph.D.
- Rozvíjení dovedností v zeměpisu
- Představujeme projekty
- Cesta objevování povolání…
- Rozhovor
- Spor o Rukopisy stále trvá
Rozhovor s RNDr. Karlem Nesměrákem, Ph.D.
- Spor o Rukopisy stále trvá
- Návody a materiály
- Zlato z mědi aneb Trik starých alchymistů
- Co v učebnicích nenajdete
- Odběr a zpracování vzorku
- Tipy a triky
- Odběr a zpracování vzorku s využitím kvartace
- Co v učebnicích nenajdete
- Příběh z pastvin
Genomické detektivky – weblémy - Stereoskopie dá vaší výuce nový rozměr
- Příběh z pastvin
- Recenze
- Biologie buňky prostřednictvím tří zajímavých aplikací
- Pozvánka na nebeské divadlo
- Nauka o Zemi
- WolframAlpha – elektronický asistent do ruky
- Školní měřicí systémem NeuLog v praxi
- Tipy a triky
- Metabolické komory levně
- Co to tu roste?
- 3D modely chemických sloučenin III
Ukázky z obecné chemie - OpenBroadcaster – nejen on-line vysílání z výuky
- Kalendárium
- Pozvánky na zajímavé akce
Výstava 3DEXPO, Konference Elixír do škol
- Pozvánky na zajímavé akce
- Několik slov závěrem
- Odpovědi na vaše dotazy • Inzerce
- Nabídka a poptávka
Jarní e-Mole je tu
S blížícími se Velikonocemi je tu další číslo e-Molu. Předcházející monotematické dvojčíslo zaměřené na 3D tisk bylo tak trochu testovací. S napětím jsme čekali, jak na ně zareagujete. Dopadlo to dobře. Počet stáhnutí čísla se opět přehoupl přes tisícovku a také přišly kladné ohlasy (tentokrát dokonce i z prostředí zcela mimo školství). Stejně tak nás potěšil výsledek ankety. Ta odhalila, že mezi našimi čtenáři převažuje názor, že 3D tisk do školy patří a je široce využitelný napříč předměty. Využití 3D tisku ve školním prostředí se tedy budeme nadále intenzivně věnovat.
Do budoucna počítáme s tím, že sem tam nějaké to monotematické číslo zařadíme. Témat se ale nabízí celá řada, a tak uvítáme vaše případná přání, kterému tématu se věnovat přednostně – stačí napsat na náš redakční email.
Číslo, které držíte v ruce, je již „klasicky“ obsahově pestré. Na začátku se podíváme pohledem fyzikáře do světa elektrotechniky. O co půjde? Věřím, že řada z vás již slyšela o Arduinu, a pokud ne, nevadí. Arduino je zajímavý a poměrně levný programovatelný open hardware. Je ale použitelné také v rámci výuky ve škole? Na to vám odpoví článek Arduino ve školní praxi. Fenoménu Arduina se budeme věnovat i v příspěvku, m-BITBEAM se představuje. Pokud máte 3D tiskárnu a navíc ještě zvažujete pořízení nějaké robotické konstrukční stavebnice, zaměřte svoji pozornost právě na m-BITBEAM. Možná zjistíte, že robotika a programování nemusí být vždy tak drahou záležitostí jako v případě komerčních robotických stavebnic. A když jsme u 3D tisku, nesmí chybět nějaká ta 3D tištěná pomůcka. Tentokrát padl los na periodickou tabulku prvků. V minulém čísle jsme také publikovali návod na stavbu naší RepRap 3D tiskárny Molestock. Jakým způsobem ji využívají na Gymnáziu Jana Keplera? O tom se dočtete v dalším z příspěvků.
Na řadě škol je k dispozici nějaká robotická stavebnice. Jedna z těch nejrozšířenějších je určitě LEGO Mindstorms. Jakým způsobem je možné uchopit výuku s Mindstormem? To je ukázáno v příspěvku LEGO Mindstorms – jinak!
Samozřejmě nesmí chybět rozhovor s didaktikem, tentokrát se dozvíte o rozvíjení dovedností v zeměpisu. Tím končíme úvodní „didaktické“ kolečko chemie-biologie-fyzika-zeměpis. Rozhovor vřele doporučuji. Možná zjistíte, že i ostatní zdánlivě „nezeměpisné“ předměty mohou se zeměpisci velice úzce spolupracovat.
Rozhovor s osobností nás tentokrát zavede do naší historie. Ze školních lavic máme většinou všichni povědomí o „sporu o Rukopisy“ s výsledkem, že jde o falza. Je tomu ale skutečně tak? Zajímavé povídání nejen o Rukopisech najdete pod titulkem Spor o Rukopisy stále trvá.
K efektnímu pokusu, který žáky zaujme, stačí často velice málo. Pokud máte pocit, že školní měřicí systém je ke každému dnešnímu pokusu v chemii nezbytný, z omylu vás jistě vyvede návod na výrobu zlata.
Ale ani na zmiňované školní měřicí systémy nezapomínáme. Mimo komplexní recenzi systému Neulog, kterou zde také najdete, s využíváním měřicích systémů (a to zejména v chemii) úzce souvisí i článek Odběr a zpracování vzorku.
Nezklameme ani ty, co se těší na další Weblém. Opět se naučíme něco nového. Jaký úkol se asi skrývá pod názvem Příběh z pastvin?
Široce použitelná je recenzovaná aplikace WolframAlpha. Pokud hledáte řešení pro on-line vysílání z výuky, mohl by se vám hodit OpenBroadcaster. A je tu ještě řada dalších věcí, na které již v úvodníku místo nezbylo…
Na závěr jsem si nechal novinku. Rozhodli jsme se, že dáme prostor žákům a jejich zajímavým projektům. V tomto čísle se můžete seznámit s projektem žákyň poličského gymnázia s názvem Mechanické vlastnosti 3D výtisků. A čím je projekt tak přínosný, že se dostal na stránky e-Molu? Především tím, že jeho výstupy jsou ryze praktické a ocení je každý, kdo řeší problematiku pevnosti 3D vytištěných předmětů. Na internetu totiž o této problematice moc objektivních experimentálně podložených informací nenajdete…
Pracují vaši žáci také na zajímavém projektu, jehož výsledky můžeme na školách zpětně prakticky využít? Pokud ano, neváhejte nám napsat. Rádi výsledky takového žákovského projektu v e-Molu zveřejníme.
A na nakonec bych vás ještě chtěl upozornit na novou anketu na stránkách e-Molu: Využíváte při výuce moderní školní měřicí systém?
Tím končím, nebudu dále zdržovat, dejte se do čtení…
Tomáš Feltl