e-Mole č. 11

e-Mole číslo 11 je tu!

Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.

OBSAH

  • Úvodník
    • Zase ti roboti…
  • Z pohledu didaktika
    • Co může robotický systém přinést do výuky?
  • e-Mole představuje HW/SW
    • Školní robotické stavebnice VEX
    • BBC micro:bit
    • MatchGraph
    • Levný digitální USB mikroskop
  • Včera a dnes
    • Historie ohněstrůjství aneb Základy pyrotechniky (II.)
  • Rozhovor
    • Smysluplná škola? Heuréka!
      Rozhovor s Janem Kalou, zakladatelem školy Heuréka
  • Představujeme projekty
    • Propojení videa a prezentace ve výuce se zpětnou vazbou
    • FabLaby ve světě a v ČR
    • Ztracený Chemulín
    • Zpestřete si výuku biologie nebo chemie s workshopy na 1. LF UK
    • Věda na přání
  • Co v učebnicích nenajdete
    • Nanotechnologie – díl V.
      NANOMATERIÁLY – Praktické využití
    • Kam kráčí 3D tisk?
    • IoT – internet věcí
  • Návody a materiály
    • IoT – náš první školní úkol krok za krokem
    • Hořící methan na tři způsoby
  • Recenze
    • Hradla, volty, jednočipy
    • Fyzika ve škole aneb Animace ve výuce
  • Tipy a triky
    • Diplomky využitelné při výuce biologie
    • Kahoot! – aplikace nejen pro zeměpisáře
    • Letní geografická škola v Brně
    • Aplikace s rozšířenou realitou do hodin zeměpisu
    • 3D modely chemických sloučenin VIII
      Zkoumáme funkci makromolekul
  • 3D tisk na škole
    • Blender + MolPrint3D = komfortní 3D tisk i velkých molekul
    • Demonstrační optická sada
    • Postavme si školní jednomiskovou váhu
  • Kalendárium −> Ohlédnutí za akcemi
    • Bett 2018
  • Několik slov závěrem
    • Pozvánky na zajímavé akce
    • Inzerce • Nabídka a poptávka • Kalendárium

A zase ti roboti…

Také máte pocit, že se nám ve školství poslední dobou roztrhnul pytel s roboty? Já tedy ano. Snad každá firma, která dodává školní učební pomůcky, má najednou v nabídce nějakého toho robota, nejlépe v názvu doplněného takovými slovy jako „výukový“, „interaktivní výukový“ či dokonce „výuková platforma“. U jiných prodejců pak alternativně najdeme označení „edukační“, „interaktivní edukační“ a „edukační platforma“, což je patrně pro někoho více „in“. A aby toho nebylo málo, jsme „masírováni“ hesly jako „robot do každé třídy“, „každému žákovi osobního robota“ či „jeden robot pro každé dítě“. Tak vám nevím, zda se mám z těchto hesel radovat, nebo se spíše obávat. Ne že bych měl něco proti smysluplnému využívání robotů ve výuce, to rozhodně ne. Mám ale obavy, aby z toho všeho nakonec nevzešel projekt typu „roboti do všech škol“, nejlépe zaštítěný zaklínadlem Průmysl 4.0. Přímo vidím ty hromady robotů pečlivě uklizených ve školních skříních, jak tam leží a leží a leží… a chudák učitel neví, jak s nimi při výuce pracovat. Ano, absolvoval sice školení, ale to bylo krátké a věnovalo se akorát tomu, jak robota zapnout a naprogramovat tak, aby jel kus dopředu a pak se vrátil. A to že má být nový přístup k výuce? To ne! Teď už je to přece na tobě učiteli! Ukaž nám, jak ty sám ony skvělé roboty využiješ. A učitelův pohled mimoděk zabloudí ke skříni… Nebo že by to nebylo mimoděk? Co všechno už v té skříni je? Asi jsem v tomto ohledu moc velký pesimista, ale vzpomeňte si, jak to před pár lety vypadalo se školními měřicími systémy. Nepřipomíná vám to tak trochu dnešní situaci kolem oněch vychvalovaných „vzdělávacích“ robotů? Na druhou stranu, pevně věřím, že vy, čtenáři e-Molu, ze skříní a polic vyndáváte různé pomůcky pravidelně a prakticky neustále. Takže jsem vlastně ve svém pesimizmu tak trochu optimista ☺.

Jedenácté číslo e-Molu je více zaměřeno technickým směrem a bude zde řeč i o výše zmiňovaných robotech. Nejdříve vás čeká rozhovor s vedoucí Centra robotiky v Plzni. Asi tušíte, že bude hlavně o robotech ve výuce. Jestli vás toto téma zajímá, nalistujte si příspěvek s názvem „Co může robotický systém přinést do výuky?“.

U robotiky a robotických stavebnic zůstaneme také v dalším rozhovoru. Na našem trhu se nově objevil systém VEX Robotics, který zde dosud neměl svého lokálního dodavatele. Zeptali jsme se na něj přímo jeho distributora, firmy AV Media. Již teď se ale můžete těšit na náš redakční test, protože zápůjčka sady VEX je s firmou AV Media domluvena.

Už na první pohled souvisí s programováním a robotikou také BBC micro:bit. S touto zajímavou programovatelnou „destičkou“ se můžete seznámit ve stejnojmenném příspěvku. Možná budete překvapeni, co všechno se dá směstnat na plochu 4 × 5 cm. Pokud jste si zkoušeli „hrát“ s Arduinem a přišlo vám to nepřehledné a složité, třeba vám právě micro:bit více „sedne“.

Také reportáž z letošního ročníku Bett (British Educational Training and Technology Show) je z velké části zaměřena na oblast robotiky a programování. A můžete třeba hned začít „googlit“, co je to pi-top, jeden z oceněných inovačních produktů.

Jak už to v e-Molu bývá zvykem, nezapomínáme ani na naše oblíbené přírodní vědy. Tentokrát bych rád upozornil na závěr seriálu o nanotechnologiích. Podíváme se na některé konkrétní aplikace nanotechnologií v našem doslova kaž­do­denním životě. U chemie zůstaneme i při dokončení minulého zastavení se střelným prachem. Tentokrát to bude o petardách a ohňostrojích. Zakončíme také naše seznamování s molekulovými modely. V posledním dílu tohoto seriálu nás čeká analýza podivuhodného komplexu, který je obsažen v naší krvi.

Místo v úvodníku rychle mizí, tak mi nezbývá než závěr opět zkrátit. V aktuálním čísle najdete také rozšířenou a virtuální realitu nejen ve výuce zeměpisu, informace o Letní geografické škole, animace pro výuku fyziky, odkazy na diplomky využitelné při výuce biologie, digitální mikroskop, školní váhy sestrojené pomocí 3D tisku, 3D tištěnou optickou sadu, brněnský FabLab a další.

Závěrem chci upozornit na rozhovor s Janem Kalou, zakladatelem „smysluplné“ školy Heuréka, a na dva projekty vysokých škol, 1. lékařské fakulty UK a zlínské UTB. Oba projekty se mohou stát zajímavým zpestřením a rozšířením vaší výuky. V prvním případě můžete navštívit zajímavé programy pro střední školy na 1. LF UK, ve druhém případě přijedou se svojí přednáškou odborníci z UTB přímo za vámi na školu. V obou případech je zajímavých témat více než dost!

Příjemné čtení vám přeje

Tomáš Feltl

Automatic translation

Můžete využít automatický překlad stránek do následujících jazyků. Výchozím jazykem je čeština. K automatickému překladu využíváme služeb GTranslate.
You can use automatic translation of the pages into the following languages. The default language is Czech. We use GTranslate services for automatic translation.

Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish

e-Mole zpravodaj

Objednejte si zasílání novinek e-mailem! Váš e-mail bude použit pouze k zasílání informací o novinkách na našem webu. Odebírání e-mailového zpravodaje můžete kdykoli zrušit (váš email bude z naší databáze trvale odstraněn).