e-Mole č. 2
Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.
OBSAH
- Úvodník
- Počteníčko na prázdniny
- e-Mole představuje HW/SW
- Školní robotické stavebnice na našem trhu
- Představujeme projekty
- Přírodní vědy moderně a v týmu na ZŠ Jungmannovy sady v Mělníku
- Elixír učitelům pomáhá naučit se učit
- Experimentování z pohledu didaktika
- Zakazuje zákon žákům dělat pokusy?
- Experimentování může mít mnoho podob (Rozhovor s RNDr. Martinou Kekule, Ph.D.)
- Trendy ve výuce
- Badatelská výuka
- Díl 3.: Bádání ve škole
- Badatelská výuka
- Rozhovor
- Bez moderních metod to nejde (Rozhovor s prof. RNDr. Janem Sudou, Ph.D.)
- Jak to dělám já
- Digitální technologie při výuce chemie? (Výuka chemie na gymnáziu)
- Návody a materiály
- Hoření efektně
- Co v učebnicích nenajdete
- Vražda o slunovratu (Genomické detektivky – weblém 2)
- Seznamte se s plynovou chromatografií
- Recenze
- Plynová chromatografie ve školní praxi
- BIOMACH, výpisky z biologie
- GIS Vysočina
- Corinth classroom
- Vzhůru na výlet
- MERCK PTE HD (periodická tabulka prvků pro tablet)
- Školní měřicí systém PASCO v praxi
- Tipy a triky
- Jak snadno vypočítat pH?
- 3D modely chemických sloučenin II
- 3D tisk na škole?
- Hydraulické zařízení
- Včera a dnes
- Historické mapy českých zemí na internetu
- Virtuální realita
- Krátce o plastech
- Kalendárium
- Počítač ve škole 2015
- Jaké bylo 3Dexpo?
- Příloha
- Rozvoj ICT ve škole a role metodika ICT
- Několik slov závěrem
- Inzerce
- Nabídka a poptávka
- Kalendárium
Počteníčko na prázdniny
Jsou před námi dva měsíce, které nejeden učitel vyhlíží jako svoji spásu. Není se čemu divit. Po maratonu školního roku je to doba, kdy se může konečně zastavit a oprostit se od nikdy nekončících příprav na hodiny, od vymýšlení stále nových úkolů a problémů, které by žáky alespoň trochu zaujaly, od nekonečného zkoušení, od trávení večerů s písemkami, od neustávajících debat s některými rodiči (proč že se jejich děti musí učit takové zbytečnosti…), od řešení kázeňských problémů žactva a dalších „skvělých“ výhod učitelského poslání. Kdo to nezažil, ten nepochopí, že bez dvouměsíční přestávky by patrně většina učitelstva nakonec skončila v Bohnicích.
Věřím ale, že je mezi Vámi řada těch, kteří si i v době prázdnin vezmou do ruky e-Mole a najdou v něm něco zajímavého, nějakou tu inspiraci, kterou pak s počátkem dalšího školního roku, díky nově nabytým „prázdninovým“ silám, vyzkouší uvést do života ve své třídě.
Druhé číslo jsme zaměřili poněkud více na chemii, ale věřím, že na své si přijdou i ti z Vás, kteří se za chemiky nepovažují.
Často slýchám, že zavádění digitálních technologií do výuky je především otázkou finančních prostředků. To ale není až tak úplně pravda. Jistě, bez peněz to nejde, ale jsou peníze tou jedinou pomyslnou stěnou, která nás dělí od výuky „v prostředí ICT“? Protože si myslíme, že je to naprosto zásadní otázka, přinášíme Vám speciální přílohou tohoto čísla s názvem „Rozvoj ICT ve škole a role metodika ICT“. Doporučuji, abyste nenápadně podsunuli tuto přílohu vedení Vaší školy, tedy pokud tím vedením nejste zrovna Vy :-).
Podobně jako jsme v minulých číslech představovali školní měřicí systémy z pohledu jejich výrobců či prodejců, najdete v tomto čísle obdobné představení školních robotických stavebnic. Oslovili jsem deset různých producentů školních robotických systémů a zjistili nepříjemnou věc. Většina z nich totiž nemá v naší republice své obchodní zastoupení. Nutno podotknout, že někteří z nich měli o rozhovor nečekaně velký zájem. Stáli jsme před dilematem – zařadit do přehledu i stavebnice, které nemají v naší republice odpovídající podporu a servis? Nakonec jsme se rozhodli, že kritérium „místní podpory“ je pro učitele natolik podstatné, že stavebnice, které nemají na našem trhu přímé zastoupení v aktuálním přehledu uvádět nebudeme. Budeme se jim ale věnovat samostatně v některém z příštích čísel. V seznamu nám tím pádem zůstaly čtyři stavebnicové systémy – FischerTechink, LEGO, Merkur, RoboRobo. Bohužel, distributor posledního uvedeného systému rozhovor odmítl, takže na dalších stránkách najdete „pouze“ trojici.
Vybíráte školní měřicí systém? Po učitelském pohledu na systém Vernier je tu recenze systému PASCO – jak jinak než z pohledu učitelů!
Poměrně často slýchám také to, že současná legislativa výrazným způsobem omezuje, ne-li přímo zakazuje, provádět s žáky chemické pokusy. Skutečně je tomu tak? Odpověď naleznete v článku „Zakazuje zákon žákům dělat pokusy?“.
Podařilo se Vám vyluštit minulý weblém? Věřím, že ano! A máme tu další, tentokrát s ryze kriminalistickou zápletkou.
V sekci 3D modelů a 3D tisku najdete další zajímavou výukovou pomůcku – hydraulický zvedák/lis. V minulém čísle jsme si tak trochu „naběhli“. V akci „3D tištěný stojánek na siloměr“ jsme totiž neomezili počet stojánků a byli jsme zavaleni Vašimi žádostmi tak, že jsme skoro nestíhali tisknout. Na jednu stranu nás Váš zájem potěšil, ale podruhé bychom takovou hektickou akci neradi opakovali. Takže prvních pět z Vás, kteří si o zvedák/lis tentokrát napíší, ho mohou opět získat formou DIY kitu (stavebnice „udělej si sám“) jen za cenu poštovného a nějakou tu zpětnou vazbu o jeho využití ve výuce (krátký článeček a foto z výuky). Ostatní ale nepřijdou zkrátka, modely jsou opět ke stáhnutí na našem webu. Můžete si také nechat stojánek vytisknout za rozumnou cenu třeba na 3DHubs.com, a to klidně přímo u nás.
A to je jen malá část z toho, co Vás na dalších stránkách čeká…
Závěrem děkuji všem přispěvatelům. Moc nás těší, že se náš autorský tým pomalu, ale jistě rozrůstá. Nepřidáte se k nám?
S přáním „regenerujících“ prázdnin
za redakční tým
Tomáš Feltl