Jaká byla konference Počítač ve škole 2019?
Konference Počítač ve škole je již klasickým setkáním učitelů, kteří mají zájem o poznatky a zkušenosti s využíváním digitálních technologií ve výuce. Tradičně se konference koná na Gymnáziu Vincence Makovského se sportovními třídami v Novém Městě na Moravě v čase před Velikonocemi (letos to bylo ve dnech 16.–18. dubna 2019). Gymnázium je přitom také hlavním pořadatelem konference. V letošním roce šlo již o 16. ročník této akce plné inspirace v podobě přednášek, workshopů, firemních stánků, ale také neformálních kolegiálních setkání a diskuzí u kávy a čaje nebo při přípravách na velkou konferenční soutěž, tentokrát robotickou. Každý účastník totiž letos obdržel při registraci malého robota, se kterým se pak mohl zúčastnit středeční soutěže v rámci společenského večera.
Tematicky byl letošní ročník rozdělen do čtyř hlavních sekcí:
Algoritmizace a robotika
- Roboti ve škole – jak využít robotické stavebnice pro podporu výuky?
- Algoritmizace – na papíře, tabletu či desktopu?
- Programování – jaké změny přinese nová verze RVP informatiky?
- Soutěže – kde a jak mohou žáci prezentovat své dovednosti?
Informační a vzdělávací portály škol
- E-podpora vzdělávání – kam míří Moodle, Google Classroom či Microsoft Teams?
- Digitální portfolio – jak budovat a kam ukládat výstupy žáků?
- Informační systémy škol – jak si poradit se školní agendou?
- Weby škol – vyplatí se v době sociálních sítí budovat školní web?
Mapování s podporou ICT
- GIS – jak na tvorbu map v přírodovědných i humanitních předmětech?
- DPZ – jak využít letecké a družicové snímky ve výuce?
- Geoportály – kde hledat tematické mapy a jak je využít ve výuce?
- Mobilní aplikace – může mobilní telefon pomoci při sběru, analýze a vizualizaci dat?
Multimédia ve škole
- Zdroje – kde hledat a jak využít výuková videa?
- Youtubeři – jak na scénář, natáčení a tvorbu výukového videa?
- Počítačová grafika – které nástroje využít při práci s bitmapovou a rastrovou grafikou?
- Umění – jak integrovat ICT do hudební a výtvarné výchovy?
Více jak 230 účastníků mohlo vybírat z velmi bohatého programu, který čítal 50 přednášek a 49 workshopů. Podrobnější informace o jednotlivých vystoupeních je možné získat přímo na webu konference v přehledu příspěvků. Za zmínku stojí také články vydané v rámci e-sborníku konference.
Vzhledem k tomu, že takto bohatý program musí probíhat v paralelních sekcích, je každý účastník postaven před úkol sestavit si svůj vlastní program. S řešením tohoto úkolu byl letos účastníkům nápomocen nový konferenční web, který sestavení vlastního programu umožňoval.
První konferenční den probíhal ve velkém sále kulturního domu. Letošní přednášky této plenární sekce začínaly blokem MŠMT. Bohužel z mého pohledu nepřinesla tato vystoupení mnoho jednoznačných praktických informací. Čekal jsem především více o plánované budoucí podobě RVP v souvislosti s revizemi ICT kurikula. Tím pádem dohady typu „budeme muset učit Word v češtině a Excel v matematice?“ mohou vesele pokračovat. Tedy, abych byl spravedlivý, bylo nastíněno několik možných scénářů, včetně toho, že bude záležet na škole, pro jakou cestu se rozhodne. Ale na to, který „scénář“ bude nakonec uveden do života, si ještě budeme muset počkat. Třeba se objeví ještě nějaký jiný, zbrusu nový…
Na blok MŠMT navazovala přednáška s provokujícím názvem „Vane vítr, rozviňme plachty!“. Tato přednáška sklidila od účastníků velký potlesk, a to zcela oprávněně. S trochou nadsázky a špetkou humoru zde byly konfrontovány vznešené vize s realistickým pohledem na současné české školství. Dovolím si zde citovat abstrakt: „Prý se díky technologiím rychle mění svět a škola na to není schopna reagovat. Prý změna je setrvalý stav, a proto nemá cenu upínat se k čemukoli, co je ve školství tradiční či konzervativní (rozuměj „zkostnatělé“). Prý nastává konec „pruským kadetkám“, neboť technologie jasně ukazují nesmyslnost pamětnému učení (rozuměj „biflování“). Zamyšlení nad obsahem a pravdivostí rozšířeného klišé. Splnila se vize digitalizace školního prostředí pro rok 2020? Co až doteď způsobila? Co přinese další změna RVP?“
Následovala sada firemních přednášek, které podle mne nepřinesly nic zásadního či objevného. Změnu přinesla až přednáška „Datová žurnalistika jako škola“, která poutavým způsobem ukázala práci „datového“ novináře. Bylo zajímavé vidět, co všechno se dá zjistit z veřejně dostupných dat, pokud je dokážeme odpovídajícím způsobem zanalyzovat a vizualizovat. Stejně tak mne zaujala ještě dvě vystoupení – „Lékaři bez hranic a projekt Missing Maps“ a „Build your own robot“. Druhý jmenovaný příspěvek je dokladem toho, že „fenomén“ DIY bipedních humanoidních robůtků získává na stále větší popularitě nejen ve světě, ale i u nás. Podívejte se na robota Ottu a možná také podlehnete jeho kouzlu.
Mezi řadou zajímavých přednášek a workshopů v dalších dnech mě letos zaujal především workshop změřený na projekt Missing Maps (navazoval svým způsobem na plenární přednášku z minulého dne). Do tohoto „humanitárního“ projektu se přitom může zapojit každý, tedy i vy se svými žáky. Stačí mít počítač a přístup k internetu.
Ve středu bylo možné navštívit také „veletrh firem“. Napříč učebnami bylo rozprostřeno kolem dvaceti firemních stánků. Představeny byly různé produkty směřované nejen přímo do výuky, ale také do oblasti síťové infrastruktury, síťového zabezpečení a monitoringu. Zajímavé bylo např. řešení tzv. „ZEROCLIENT“ počítačové učebny od firmy SINO. Mnohé návštěvníky zaujala také „školní 3D tisková farma“ tiskáren Be3D eDee firmy YSoft – 3D tisk ve školním prostředí je tak zase o něco jednodušší.
Středeční společenský večer výborně tematicky doplnila přednáška „Jak se dělá animovaný loutkový film?“. Specifickým světem loutkového animovaného filmu nás provedl Cyril Podolský z ateliéru Podolský, autor to několika animovaných filmů a seriálů (určitě znáte večerníček Krysáci). Na tuto velmi vtipnou a zajímavou přednášku druhý den navazoval i povedený workshop „Jak vzniká filmová loutka?“. Pokud na škole přemýšlíte třeba o přednášce, workshopu či celém projektovém dni s tématem multimédií, filmu, animace, ..., mohu pana Podolského vřele doporučit (nabídku akcí najdete na jeho webu v sekci přednášky a workshopy).
Nechci zde vyjmenovávat další a další přednášky a workshopy, i když by si jich to zasloužila celá řada. Zajímavé nápady a náměty, které se na konferenci objevily, se vám pokusíme, po dohodě s jejich autory, přinést v průběhu roku na stránkách e-Molu ve formě článků. Oslovili jsme také několik firem, a tak se již nyní můžete těšit na naše redakční testy zajímavých výukových pomůcek. Začneme se sadou systému SAM labs, který je velice zajímavou alternativou k různým programovatelným výukovým pomůckám (ať už jde o stavebnice nebo nějaké kompaktnější výukové roboty).
Myslím, že se letošní ročník Počítače ve škole opět vydařil. Odjížděl jsem plný námětů a nápadů, jak se ve výuce posunout zase o kousíček kupředu. Pokud jste na konferenci nebyli, zvažte svoji účast třeba hned příští rok (a nezapomeňte si zavčas podat tu správnou DVPP „šablonu 2“ :-)). Pro představu, jak to na konferenci vypadalo, přinášíme na závěr několik fotografií.
Autor: Tomáš Feltl, Gymnázium Polička & Časopis e-Mole.cz
FELTL, Tomáš. Jaká byla konference Počítač ve škole 2019?. e-Mole: časopis o výuce nejen s digitálními technologiemi [online]. 2019 (4/26). Vydáno: 26. 4. 2019. vyd. Tomáš Feltl – TFSoft, 2019. [cit. datum citování]. ISSN 2336-5714. Dostupné z: https://www.e-mole.cz/clanek/jaka-byla-konference-pocitac-ve-skole-2019